اختلال خواب در دوران بارداری,خوابیدن در بارداری,اختلال خواب در بارداری,خواب بارداری,ضربان قلب علیه خواب,دل درد در بارداری,در بارداری چگونه بخوابیم,مشکلات خانم های باردار,علایم بارداری,تپش قلب در بارداری,ایران مطلب

خوابیدن در بارداری,اختلال خواب در بارداری

اختلال خواب در دوران بارداری


ایران مطلب : اختلال خواب یکی از مهم‌ترین مشکلات خانم‌ها در دوران بارداری است که به دلایل مختلف بروز می‌کند و با رشد جنین بیشتر می‌شود البته پرخوابی تا سه ماهه اول بارداری کاملا طبیعی است چرا که احساس خستگی از جمله علائم بارداری به حساب می‌آید، اما با گذشت زمان خانم باردار نمی‌تواند خواب کافی و بدون وقفه‌‌ در شب داشته باشد.


ضربان قلب علیه خواب

در دوران بارداری بیشتر خون بدن به سمت رحم می‌‌رود، بنابراین قلب باید سخت ‌تر کار کند تا خون را به بقیه بدن برساند و همین تغییر، باعث افزایش ضربان قلب در دوران بارداری بویژه ماه‌های آخر می‌شود.

با این حساب طبیعی است در طول شب بارها و بارها به دلیل تپش قلب از خواب بپرید و بدخواب یا بی‌خواب شوید.

حتی ممکن است مشکلات خوابتان به دلیل تنگی نفس ناشی از افزایش هورمون‌‌ های بارداری و در دو ماه آخر حاملگی به دلیل بزرگ شدن رحم و فشار به دیافراگم باشد.

همچنین اضافه وزن بیش از اندازه، این مشکل را تشدید می‌کند. بنابراین به مادران توصیه می‌شود در این دوران بیش از آنچه پزشک توصیه کرده، اضافه وزن نداشته باشند.

امان از پادرد و کمردرد

با رشد جنین و وزن گرفتن او، درد در ناحیه ساق پا و کمر بروز می‌کند و با پیشرفت بارداری این درد بیشتر می‌شود.

اگر دچار گرفتگی ساق پا می‌شوید، پاهایتان را به دیوار فشار دهید تا دردتان آرام شود. حتی بسیاری گرفتگی عضلات دوران بارداری را به کمبود کلسیم و پتاسیم نسبت می‌دهند و بر این باورند خانم‌هایی که لبنیات کمتر مصرف می‌کنند و پتاسیم کافی را از مواد غذایی مثل موز نمی‌گیرند، بیشتر دچار درد و گرفتگی در ناحیه ساق پا می‌شوند.

در بارداری به پهلوی چپ بخوا��ید. این حالت به خون و مواد مغذی کمک می‌کند که به سمت رحم و جنین جریان داشته باشند و باعث می‌شود که مواد و مایعات زاید از بدن دفع شوند

دل درد از نوع بارداری

در بیشتر موارد ترش کردن دوران بارداری ناشی از بازگشت محتویات معده به درون مری است، چرا که فعالیت دستگاه گوارش در طول بارداری کند می‌‌شود و غذا مدت بیشتری در معده و روده باقی می‌ماند و هم سوزش سردل و هم یبوست ایجاد می‌شود.

هورمون‌های بارداری هم می‌تواند تنبلی دستگاه گوارش را به همراه داشته باشد.

برای پیشگیری از بروز این مشکل، وعده‌های غذایی باید در حجم کمتر و تعداد بیشتر مصرف شود، اما در موارد حاد، پزشک استفاده از داروهای آنتی‌اسید را تجویز می‌کند.

برای خواب بهتر

بهترین حالت خواب برای خانم‌های باردار، خوابیدن روی پهلوی چپ و گذاشتن بالش میان پاهاست.

در عین حال باید از نوشیدن مایعات فراوان قبل از رفتن به رختخواب بپرهیزید، چون باعث تکرر ادرار می‌شود و در طول شب مجبور می‌شوید بارها از خواب بیدار شوید.

یک دوش آب گرم قبل از خواب هم می‌تواند کمک‌کننده باشد.از تختخواب‌تان فقط برای خوابیدن استفاده کنید

اگر عادت دارید که در تختخوابتان تلویزیون تماشا کنید و قبض‌هایتان را بپردازید، در دوران بارداری این کار‌ها را کنار بگذارید. تختخوابتان را به فعالیت‌های لذت بخش دیگری مانند خوابیدن و مطالعه سبک، اختصاص دهید.

خوابیدن در بارداری,اختلال خواب در بارداری
به پهلوی چپ‌تان بخوابید

خودتان را عادت بدهید که به پهلوی چپ بخوابید. این حالت به خون و مواد مغذی کمک می‌کند که به سمت رحم و جنین جریان داشته باشند و باعث می‌شود که مواد و مایعات زاید از بدن دفع شوند.

عادت کردن به این حالت خواب در اوایل باردای، به شما کمک خواهد کرد زمانی که شکمتان بزرگ می‌شود، راحت‌تر بخوابید.

اگر هر کاری که می کنید خوابتان نمی برد...

از رختخواب بلند شوید

اگر هنوز با گذشت 20 تا 30 دقیقه خوابتان نبرده است، بلند شوید و به اتاق دیگری بروید. کتاب بخوانید و هنگامی که احساس خواب آلودگی کردید، به رختخوابتان باز گردید.

نگران نباشید

اگر نیمه‌های شب از خواب بیدار می‌شوید، ناراحت نباشید! اختلال خواب در دوران بارداری امری طبیعی است.

 توجه کنید که در چه زمانی، چه چیزهایی می‌خورید و می‌نوشید

سیگار کشیدن و نوشیدن مشروبات الکلی را کنار بگذارید

نیکوتین و الکل برای شما و کودکتان مضر می‌باشند و همچنین می‌توانند خواب شما را مختل کنند.

نیکوتین یک مادهٔ محرک است. مطالعات نشان می‌دهند که افراد غیر سیگاری نسبت به افراد سیگاری خواب عمیق و راحت تری دارند.

برعکس الکل باعث خواب آلودگی می‌شود و با نوشیدن آن به راحتی می‌توانید به خواب بروید. اما این مساله گمراه کننده است، زیرا الکل در اوایل شب شما را به خواب برده، اما نیمه‌های شب خواب شما را بر هم می‌زند.
کمتر کافئین مصرف کنید

از نوشیدن و خوردن غذاهای حاوی کافئین، مانند چای، قهوه، نوشابه و شکلات، اجتناب کنید. به طور کلی در اواخر روز و اوایل شب از خوردن مواد کافئین دار صرف نظر کنید.

منابع : tebyan.net/parsegard.com
نظرات بییندگان :

بهترین مشاغل و خدمات شهر خود را ، در سایت نشونه پیدا کنید.

مشاهده سایت نشونه