اگر در حین بارداری وزن بیش از حد اضافه کردیم، چه کنیم؟

اگر در حین بارداری وزن بیش از حد اضافه کردیم، چه کنیم؟
وزن زیاد درحاملگی،اضافه وزن بارداری،بارداری

بهداشت بانوان,اگر در حین بارداری وزن بیش از حد اضافه کردیم، چه کنیم،برخی حاملگی ها با اضافه وزن زیاد همراهند که این امر هم برای مادر و هم برای جنین مضر و خطرساز است پس یعی کنیم از آن پیشگیری کنیم.

در مطلب قبل، نکاتی را درباره اضافه وزن و پیشگیری از آن دربارداری مرور کردیم، در این مطلب به نکاتی برای از بین بردن اضافه وزن و جلوگیری از چاقی می پردازیم:

اگر در حین بارداری وزن بیش از حد اضافه کردیم، چه کنیم؟

اگر وزنی بیش از آن چه پزشک توصیه کرده بود به دست آوردید، با پزشک راجع به آن صحبت کنید. در بیشتر موارد باید تا زایمان صبر کنید و پس از آن وزن اضافی را کاهش دهید.

در اینجا چند توصیه برای آهسته کردن فرایند اضافه وزن آمده است:

اگر فست فود مصرف میکنید، غذاهای کم چرب مانند سینه مرغ کباب شده با سیب زمینی و کاهو (بدون سس یا مایونز)، سالاد با سس کم چرب، نان ساده و یا سیب زمینی کبابی سفارش دهید. از غذاهایی مانند سیب زمینی سرخ کرده، غذاهای حاوی موزارلا یا مرغ و جوجه سوخاری بپرهیزید.

از محصولات لبنی کامل (چربی گرفته نشده) اجتناب کنید. شما به حداقل چهار سهم محصولات شیر در روز نیاز دارید اما باید از شیرهای 1 تا 2 درصد چربی استفاده کنید که میزان کالری و چربی دریافتی تان را تا حد قابل توجهی کاهش میدهند. همچنین پنیر یا ماست بدون چربی یا کم چرب استفاده کنید.

نوشیدنیهای شیرین یا شکری را محدود کنید. از مصرف نوشیدنیهای شیرین مانند نوشابه، آب میوه، چای سرد، لیموناد یا نوشیدنیهای پودری که مقدار زیادی کالری بدون ارزش غذایی دارند خودداری کنید. به جای این گزینه ها میتوانید از نوشیدن آب، اب گاز دار، آب معدنی و ماء الشعیر بدون شکر لذت ببرید بدون این که کالری دریافت کرده باشید.

هنگام پخت غذا به آن نمک اضافه نکنید. نمک موجب احتباس آب در بدن میشود.

میان وعده های پر کالری و شیرین را محدود کنید. کوکی ها، شکلاتها، دوناتها، کیکها، شربتها، عسل و چیپس سیب زمینی همگی مقدار بسیار زیادی کالری و مقدار بسیار کمی ارزش غذایی دارند. به جای مصرف این مواد از میوه های تازه، ماست کم چرب، کیک میوه ای یا میانوعده های کم کالری دیگر بهره ببرید.

حد تعادل در مصرف چربی را حفظ کنید. چربیها عبارتند از روغن، مارگارین، کره، آب گوشت، سس، مایونز، خامه، خامه ترش، پنیر خامه ای و از این قبیل موارد. گزینه های کم چرب را به جای آنها انتخاب کنید.

غذا را به شیوه سالم بپزید. غذاهای سرخ شده در روغن یا کره کالری و چربی زیادی دارند. روش هواپز، کبابی، جوشاندن و بخار پز از جمله سالمترین شیوه های پخت غذا هستند.

ورزش در حد متوسط میتواند به سوزاندن کالری اضافی کمک کنند. راه رفتن یا شنا کردن معمولا برای زنان بارداری بی خطر و مفید است. پیش از شروع ورزش، از پزشک خود بپرسید چه ورزشی برایتان مفید است.

منبع :hidoctor.ir
نظرات بییندگان :

بهترین مشاغل و خدمات شهر خود را ، در سایت نشونه پیدا کنید.

مشاهده سایت نشونه