تغيير حالت روحي و روانی در دوران حاملگي,تغيير حالت روحي و روانی در دوران حاملگي,کنترل حالات روحی در حاملگی,استرس در دوران حاملگی,اضطراب در دوران حاملگی,کنترل استرس,تكنيك هاي تمدد اعصاب,بهداشت بانوان,ایران مطلب

تغيير حالت روحي و روانی در دوران حاملگي,کنترل حالات روحی در حاملگی,استرس در دوران حاملگی,اضطراب در دوران حاملگی,کنترل استرس,تكنيك هاي تمدد اعصاب,بهداشت بانوان

چرا اخيراً اين قدر بدخلق شده ام؟

ایران مطلب : تغيير حالت روحي در دوران حاملگي چيزي عادي تلقي مي شود، بدين خاطر كه تغييراتهورموني بر ميزان انتقال دهنده هاي عصبي (پيغام‌بران شيميايي در مغز) و بخش وسيعي از احساسات كه ممكن است درباره مادر شدن داشته باشيد، تأثير مي‌گذارد. هر كسي به شيوه خاص خود به اين تغييرات پاسخ مي‌دهد. بعضي از زنان حامله احساسات شديدي را ،چه خوب و چه بد، تجربه مي‌كنند. برخي ديگر بيشتر احساس افسردگي يا اضطراب مي‌كنند. اغلب زنان متوجه مي‌شوند كه بدخلقي در حدود هفته ششم تا دهم به اوج مي‌رسد، در سه ماهه دومِ حاملگي افت مي‌كند و سپس در اواخر حاملگي مجدداً ظهور مي‌كند.


حاملگي مي‌تواند دوران پر استرس و آشفته كننده اي باشد. ممكن است از فكر داشتن بچه در آينده به وجد بياييد و چيزي نگذرد از اين كه به چه كاري دست زده ايد، متحير شويد. ممكن است در مورد اين كه آيا مادر خوبي خواهيد بود، آيا نوزادتان سالم خواهد بود و چگونه هزينه ناشي از اضافه شدن يك بچه به خانوار شما بر آينده اقتصاد خانواده تان تأثير مي‌گذارد، نگران شويد. همچنين ممكن است در مورد اين نگران باشيد كه چگونه رابطه شما با همسر و ديگر فرزندانتان تحت تأثير قرار خواهد گرفت (آيا هنوز هم مي‌توانيد به آنها توجه لازم را مبذول كنيد).
حتي اگر نوزادتان را بسيار دوست داشته باشيد، در مواقعي ممكن است احساسات متناقضي نسبت به حاملگي و آنچه به دنبال آن خواهد آمد، داشته باشيد. با در نظر گرفتن سطح بسيار بالاي انتظارات از والدين در اين روزها و فشاري كه حتي قبل از تولد نوزاد آغاز مي‌شود، چنين چيزي تعجب برانگيز نيست. ممكن است دائماً به فكر فرو رويد : آيا كتابي كه مي‌خوانم مفيد است؟ آيا همان چيزهايي را كه لازم است، مي‌خرم؟ آيا مي‌توانم به درستي كودكم را پرورش دهم و اعتماد به نفسش را بسازم؟


در اين اثنا، بدنتان در حال تغيير است و ممكن است در نظر خود يا همسرتان احساس كنيد كه جذاب نيستيد. ممكن است نگران اين باشيد كه وزنتان بسيار زياد شده است يا در حالي كه بدنتان به خاطر حاملگي حجيم مي شود، چاق به نظر برسيد. همچنين ممكن است از اين ناراحت شويد كه نمي توانيد به اندازه اي كه مي‌خواهيد يا عادت داشتيد، ورزش كنيد.


سرانجام اين كه علائم جسماني حاملگي، از قبيل سوزش معده، خستگي و ادرار مكرر نيز مي‌توانند به فشارهاي شما بيفزايند. احساس اينكه در اين دوران كنترل خود را بر روي بدن و زندگي تان از دست داده ايد، چندان غير معمول نيست. تمامي اين نگراني ها ممكن است وقتي سوار قطار وحشت هستيد هيجان را از شما بگيرند.

چگونه مي توانم تغييرات حالت روحي ام را كنترل كنم؟

سعي كنيد به خودتان ياد آوري كنيد كه تغييرات فاحش عاطفي در اين زمان طبيعي است. تلاش آگاهانه براي مراقبت از خود مي‌تواند كمكتان كند تا در دوران پريشاني استوار و مقاوم باقي بمانيد.

مسائل را آسان بگيريد

در برابر اين تفكر كه قبل از اين كه نوزاد به دنيا بيايد تا مي‌توانيد بايد كارهاي لازم را انجام دهيد، مقاومت كنيد. ممكن است فكر كنيد كه قبل از رفتن به مرخصي زايمان، لازم است به طور جدي تا دير وقت در سر كار خود بمانيد و اضافه كاري بكنيد. خود را بر تمامي اين كارها ارجح بدانيد. مراقبت كردن از خود بخشي ضروري براي مراقبت از نوزادتان محسوب مي شود.

پيوند خود با همسرتان را حفظ كنيد

صحبت كردن با همسرتان در مورد احساسات خود و اطمينان بخشيدن به او كه هنوز عاشقش هستيد، به او كمك مي‌كند كه طغيان هاي عاطفي‌تان را به خود نگيرد. اطمينان حاصل كنيد كه زمان زيادي را در كنار هم سپري مي كنيد و به رابطه خود رسيدگي مي كنيد. اگر مي توانيد به مسافرت برويد. ارتباط خود با يكديگر را هم اكنون محكم كنيد تا پس از آن كه نوزاد به دنيا آمد، بتوانيد واقعاً تكيه گاه هم باشيد. اگر تنها هستيد، كاري كنيد كه رابطه تان با دوستان و خانواده نزديك تر شود. اين كار در حال حاضر و همچنين پس از تولد نوزاد حمايتي ضروري و حياتي را برايتان فراهم مي‌كند.

كاري را انجام دهيد كه باعث مي شود احساس خوبي به شما دست دهد

چنين چيزي ممكن است به معناي كنار گذاشتن زمان مخصوصي براي خود و همسرتان باشد يا ممكن است به معناي اختصاص زماني براي خودتان به تنهايي باشد. مثلاً شايد بخواهيد استراحت كنيد، قدم بزنيد، ماساژ پيش از زايمان داده شويد يا با دوستي به سينما برويد.

نگراني هاي خود را ابراز كنيد

نگراني خود در مورد آينده را با دوستاني كه شما را مي فهمند، در ميان بگذاريد. تنها نگراني هاي خود را در قالب كلمات بيان كردن غالباً به شما كمك مي‌كند كه آنها را از خود دور كنيد يا به شما بينشي مي‌دهد كه بتوانيد حلشان كنيد. همچنين فراموش نكنيد كه با همسرتان آزادانه و آشكارا حرف بزنيد. از رابطه تان يك خيابان دو طرفه بسازيد. علاوه بر اين كه احساسات خود را بيرون مي ريزيد به او نيز اجازه دهيد احساساتش را ابراز نمايد.

استرس خود را كنترل كنيد

به جاي اين كه اجازه دهيد يأس و نا اميدي بر زندگي تان چيره شود، راههايي را براي كاستن فشار موجود بيابيد. زياد بخوابيد، به خوبي تغذيه كنيد و خود را سرگرم نگه داريد. منابع استرس‌آور در زندگي تان را شناسايي كنيد و چيزهايي را كه مي توانيد تغيير دهيد (مثلاً فهرست كارهايي را كه بايد انجام دهيد) كم كنيد. اگر هنوز هم اضطراب به درونتان راه يافت، سعي كنيد به كلاس يوگاي مخصوص زنان حامله برويد، مديتيشن يا ديگر تكنيك هاي تمدد اعصاب را انجام دهيد و يا اين كه با يك مشاور حرفه‌اي مشورت كنيد.

اگر نتوانستم بدخلقي‌ام را تغيير دهم، چه بايد بكنم؟

اگر نوسانات روحي تان بيشتر از دو هفته ادامه پيدا كرد و به نظر نمي رسد كه بهبود يابد، به پزشك خود بگوييد و از او بخواهيد كه به مشاور ارجاعتان دهد. ممكن است شما يكي از آن ده درصد زنان بارداري باشيد كه به طور تدريجي براي تعديل كردن افسردگي در دوران حاملگي مبارزه مي كنند. اگر متوجه شديد كه اغلب اوقات عصبي يا مضطرب هستيد، ممكن است از نوعي اختلال اضطراب رنج ببريد. در نهايت، اگر نوسانات روحي تان بيشتر و شديدتر شد ممكن است به اختلال دو قطبي مبتلا باشيد. در اين اختلال شما از دوره هاي افسردگي به دوره‌هاي شيدايي تغيير حالت مي دهيد.

اگر فكر مي‌كنيد كه هر يك از اين موارد در مورد شما صدق مي كند لازم و ضروري است كه در همان دوران حاملگي براي درمان آنها از كمك حرفه اي بهره بگيريد. تحقيقات نشان داده اند كه مشكلات سلامت عاطفي اگر حل نشود، مي تواند بر سلامت جسماني نوزادتان تأثير گذاشته و خطر زايمان زودرس و افسردگي پس از زايمان را نيز افزايش دهد. هم روان درماني و هم استفاده از دارو مي تواند در درمان اين شرايط بسيار مؤثر واقع شوند و در نتيجه آن شما و نوزادتان در دوران حاملگي و پس از آن سلامت خواهيد بود.

منبع : ninisit

کلمات کلیدی :
نظرات بییندگان :

بهترین مشاغل و خدمات شهر خود را ، در سایت نشونه پیدا کنید.

مشاهده سایت نشونه