لاری سُلتان (larry Sultan)، عکاس مستند


لاری سُلتان (larry Sultan)، عکاس مستند - تصویر 1

لری سُلتان (Larry Sultan) در سال ۱۹۴۶ در نیویورک متولد شد. دوران کودکی و نوجوانی را در لس آنجلس گذراند و در سال ۱۹۶۸ در رشته علوم سیاسی از دانشگاه کالیفرنیا فارغ التحصیل شد. او تحصیلات خود را در مقطع کارشناسی ارشد هنرهای زیبا در انستیتوی هنر سانفرانسیسکو ادامه داد. به دلیل فعالیت های گروهی و انفرادی بسیار، کمک هزینه و بورس های تحصیلی متعبری به وی اعطا گردید که از آن میان می توان از Guggenheim fellowship، Engelhard Award و NEA fellowships نام برد.

 

مجموعه آثار او با عنوان "عکس هایی از خانه" (Pictures from Home)، پروژه ای بود که حدودا ده سال به طول انجامید. شروع این پروژه هنگامی بود که پدر لاری ناخواسته و زودهنگام مجبور به بازنشستگی شد. هدف عکاس به تصویر کشیدن اثرات نامطلوب این اتفاق بر روابط خانوادگی اش بود. پدر لاری گفته است که هیچ گاه جلوی دوربین پسرش ژست نگرفته است چراکه لاری روزانه از وی در موقعیت های مختلف مثل خواندن روزنامه، تماشای تلویزیون، خوردن صبحانه عکس می گرفته و او نیز به این اتفاق عادت کرده بود.

 

لاری می گوید: داستان روزمرگی زندگی پدر و مادرم، ارتباطات روزانه و حتی بحث و جدل هایشان، سوژه اصلی پروژه "عکس هایی از خانه" است. من تلاش کردم تصویر یک خانه کلیشه ای صمیمی را با نمایش صحنه های واقعی و گاهی لجوج در هم بریزم. در عین حال سعی کردم با دیدی واقع گرایانه به والدینم و رابطه روزمره شان نگاه کنم.

این مجموعه عکس در امریکا منتشر شد و از سال ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۶ در چندین موزه و گالری شهرهای مختلف از جمله موزه هنر سن خوزه، موزه هنرهای معاصر سان دیه گو، موزه هنر سانفرانسیسکو و فرهنگسرای شیکاگو به نمایش درآمد.

 

از دیگر کارهای موفق لاری می توان به مجموعه عکسی به نام "درّه" (The Valley)اشاره کرد که در درّه سان فرناندو در ایالت کالیفرنیا گرفته شده است. او در بعضی آثار خود گویی قصد دارد "هنرعکاسی" را زیر سئوال ببرد. از طرفی نشان می دهد که چگونه عکس و عکاسی می تواند توهمی رویاگونه ایجاد کند و از طرف دیگر با عکس هایی دیگر، تهی بودن آن توهم ‘را نمایان می سازد.

 

لاری همچنین از اواسط دهه ۷۰ با مایک مندل (Mike Mandel) همکاری نزدیک داشته که منجر به خلق چندین مجموعه عکس ، انتشار آنها و برپایی چندین نمایشگاه شده است. نحوه کار این دو عکاس در تمامی پروژه هایشان مشابه است؛ در واقع آن ها از طریق عکاسی کار مطالعاتی تحقیقاتی انجام می دهند. لاری سُلتان می گوید: "لطف این کار در این است که به عنوان عکاس کار می کنیم و خوبی عکاس بودن این است که در کنار مردم می نشینیم، آنها را نگاه می کنیم، با آنها حرف می زنیم و از تمامی این اتفاقات ایده های جدید می گیریم. من و مایک هنوز تا حدی به عنوان عکاس مستند کار می کنیم، هرچند کارهای ما شبیه کارهای مستند نیست."

 

از جمله کارهای موفق آن دو می توان به مجموعه ای به نام "مدرک" (Evidence) اشاره کرد که شامل عکس هایی است از بایگانی ادارات دولتی، شرکت های محلی، مراکز پلیس و موسسات تحقیقاتی که جمع آوری و با کیفیت عالی تجدید چاپ شده اند. این مجموعه نگاهی است بحث برانگیز و خردمندانه به فرهنگ معاصر آمریکا.

 

لاری سُلتان همواره کوشیده است تا در آثارش موضوعاتی برای یادگیری وجود داشته باشد و مخاطبینش مطالب جدیدی بیاموزند، ولی این مسئله باعث نشده که عکس های وی بیش از اندازه ساده و گویا باشند. در آثار وی قسمت های مبهمی نیز ��ه چشم می خورد که به بحث و بررسی نیاز داشته و این اجازه را به بیننده می دهد که از تخیل خود استفاده کند و ناگفته ها را بیابد. در واقع عکس های سُلتان مخاطب را برمی انگیزد که به موضوع خاصی بیندیشد ولی برای او معین نمی کند که باید به کدام جنبه از موضوع بپردازد.

 

سُلتان هرگونه ادعایی را مبنی بر صادقانه بودن عکس سست می پندارد و تلویحا نشان می دهد که یک مجموعه عکس مستند تاریخی، مانند داستانی است که به تفصیل بیان شده است. او معتقد است که عکاسی بیشتر از هنرهای تجسمی دیگر بر روابط اجتماعی تاثیرگذار بوده و در عین حال از آن تاثیر می پذیرد. او اکنون به عنوان استاد رشته هنر درCalifornia College of Arts and Crafts مشغول به تدریس است.

کلمات کلیدی :
نظرات بییندگان :

بهترین مشاغل و خدمات شهر خود را ، در سایت نشونه پیدا کنید.

مشاهده سایت نشونه